wypoczynek dla matki

Zmęczona Mama Jest Mało Efektywna

Posted on Posted in Psychologia

Jesteś matką? To świetnie, wpis ten jest dla Ciebie. Rzadko odpoczywasz? Tym bardziej. Jako rodzic cały czas odkładasz odpoczynek na później, mając nadzieję, że ilość obowiązków w domu i w pracy zmniejszy się. To nie prawda. Idealny czas na odpoczynek dla mamy, jest właśnie teraz.

 

Matka Nie Wyrasta z Opieki

 

Rozpoczynając przygodę z rodzicielstwem często sądzimy, że najbardziej intensywny czas opieki i czuwania przy dziecku trwa pierwsze kilka lat jego życia. Jednak gdy maluch staje się bardziej samodzielny, a z pomocą przychodzą nam inne instytucje – przedszkola, szkoły, kluby sportowe i koła zainteresowań – zauważamy nagle… że i tak nie mamy zbyt wiele czasu dla siebie.

Obowiązki rodzinne, troska o dziecko, konieczność organizacji każdego dnia wcale nie mijają wraz z „odchowaniem” naszej pociechy. Czasami wręcz przeciwnie – większe dziecko oznacza więcej wyzwań, cierpliwości i uważności.

Do tego dochodzi kolejny aspekt – czyhające gdzieś za naszymi plecami, niewidoczne i podstępne, poczucie winy. Czy byłaś kiedyś w sytuacji, w której nie pozwoliłaś sobie na relaksujący wyjazd z koleżankami, mimo tego, że mąż wspierał Cię w decyzji wyjazdu, a dziecko mogło spokojnie zostać pod jego i dziadków opieką? Zastanów się chwilę, co Cię blokowało.

Poczucie winy może pojawiać się z kilku powodów. Jednym z nich jest myślenie o sobie głównie w kategoriach „rodzica”, któremu przypadają określone zadania i obowiązki. Będąc matką przyjmujesz, zdefiniowaną kulturowo oraz społecznie, rolę. W charakterystyce tej roli, myślenie o swoich indywidualnych potrzebach i satysfakcji, nie jest ważne. Niesie to za sobą konkretne konsekwencje.

Jedną z nich jest narastająca w kobietach frustracja. Z jednej strony chcemy poczuć się nie tylko mamą, ale także przyjaciółką, miłośniczką wspinaczki górskiej, koncertów czy wygrzewania na leżaku w ciepłym kraju, z drugiej natomiast – mamy poczucie, że na odpoczynek nie mamy ani czasu ani wewnętrznego przyzwolenia.

 

Odpoczywasz Nie Tylko Dla Siebie, Ale Dla Dziecka

 

Nasze zmęczenie, frustracja i brak relaksu odbijają się na relacji z dzieckiem, niezależnie od tego, w jakim jest ono wieku. Dochodzi do tego, że denerwuje nas nawet entuzjazm malucha. Gdy dziecko jest nastolatkiem, często mamy tendencje do rodzicielskiej inwigilacji i nadmiernego wchodzenia w prywatne sprawy naszego syna czy córki. Tyle lat żyliśmy jego potrzebami, że trudno jest nam oderwać się od tego schematu. Aby zapobiec ograniczeniu siebie wyłącznie do jednej roli – roli matki – już teraz znajdź przestrzeń tylko i wyłącznie dla samej siebie i pielęgnuj ją.

Co ważne, staram się pokazać, że Twoje zmęczenie sprawia, że wcale nie jesteś efektywnym rodzicem, ale… zmęczonym rodzicem. Dziecko to widzi i czuje. Odpoczynek oraz oderwanie od codziennych obowiązków to nie tylko przysługa dla samej siebie, ale także dla Twojego dziecka i partnera. Czując satysfakcję z samej siebie, możesz ofiarować swojej rodzinie dobre emocje, których tak bardzo potrzebujecie. 

Nigdy nie ma odpowiedniego momentu na odpoczynek dla mamy. To my same powinniśmy go sobie stworzyć. Pierwszym do tego krokiem jest zauważenie własnego zmęczenia i przyznanie przed samą sobą, że ma się do niego prawo. Zmęczenie nie przeradza się wtedy we frustrację, a pozostaje zmęczeniem, z którym możemy poradzić sobie w konstruktywny sposób.

 

 

odpoczynek dla mamy

 

Odpoczynek Dla Mamy – Jak To Zrobić?

 

Przynajmniej raz w tygodniu zorganizuj tylko kilka godzin dla siebie. Czasami wystarczy wyjście na zakupy czy spotkanie z przyjaciółką. Doskonale sprawdzi się pielęgnowanie swojej pasji, nawet jeśli miałabyś przeznaczać na to pół godziny dziennie. Chodzi o to, aby robić dokładnie to na co masz ochotę i co sprawia Tobie przyjemność.

Jeśli Twoje dziecko jest już nastolatkiem, doskonale wiesz, że często nie ma go w domu. Zamiast wykorzystywać ten czas na zlokalizowanie potomka i martwienie się co robi, zadbaj o siebie, relacje z partnerem, znajomymi i kobietami, które znajdują się w podobnej sytuacji życiowej.

Doskonale sprawdzają się dłuższe wyjazdy ze znajomymi, i nie tylko latem, raz w roku. Pomyśl nad takim wyjazdem właśnie teraz. Najważniejszą korzyścią jest oderwanie się od realnego zagrożenia w Twoim mieście – panującej grypy. Jedź tam, gdzie nie ma hałasu, zdrowo zjesz i weźmiesz się za ruch. To wzmocni Twoją odporność.

Może wczasy dietetyczne, połączone z aktywnością fizyczną, masażami i ciekawymi wykładami? Z takim zastrzykiem energii, z radością wrócisz do domu, dzieci, partnera i obowiązków.

Jeśli nie masz pomysłu na odpoczynek, sprawdź jak robimy to my. Podczas 7-dniowego urlopu w górach, maksymalnie relaksujemy swoje ciała, a przy okazji rozpoczynamy gubienie kilogramów do wakacji, zmieniamy nawyki żywieniowe i codziennie ruszamy się z naszym trenerem. Więcej informacji…

 

Niezależnie od tego, jak będziesz odpoczywać, istotne jest abyś pamiętała, że funkcjonujesz również poza systemem rodzinnym. Jesteś także osobną, indywidualną jednostką z własnymi potrzebami, zainteresowaniami i celami, które chciałabyś osiągnąć. Kobieta, która odpoczywa, robi to nie tylko dla siebie, ale w ostateczności także dla zdrowego funkcjonowania całej rodziny – dla lepszego nastawienia do swojej codzienności i rutyny, od której nie uciekniemy, a która potrafi dać nam w kość. Powodzenia! 🙂

 

 

Dodaj Komentarz

comments