prowiant na ferie

Jaki przygotować prowiant na ferie z dzieckiem?

Posted on Posted in Dietetyka

Wielkimi krokami zbliża się czas ferii zimowych. Wielu z was zapewne wykorzysta czas wolności od szkoły na wyjazdy z dziećmi. Przy planowaniu podróży, nie tylko zimowych, warto pamiętać o odpowiednim prowiancie dla swoich pociech.

 

Słodycze i fast foody na wyjazdach – zmora rodziców

 

Z czym kojarzą się dzieciom wyjazdy i wycieczki? Często są to słodycze i fast foody. Gdy byłam dzieckiem, każda szkolna wycieczka czy obóz wiązały się z jedzeniem produktów, których na co dzień rodzice zabraniali. Dlaczego? Żeby jeszcze bardziej uprzyjemnić wyjazd, dlatego, że robiły to wszystkie dzieci i dlatego, że zakazany owoc najlepiej smakuje.

W kolejnych latach owocowało to tym, że w sytuacjach stresowych zamiast wybrać się na spotkanie ze znajomymi czy rozmowę z rodzicem, łatwiej było mi sięgnąć po coś do jedzenia. Szybki sposób na poprawę nastroju.

Kiedy już doszłam do tego, że nie jest to dobre podejście, odzwyczajenie się od tych nawyków zajęło mi trochę czasu i wymagało determinacji – na szczęście z sukcesem. W związku z tym, korzystając z tego doświadczenia, które być może jest i twoim doświadczeniem – zastanów się, jak uchronić własne dziecko przed pojawieniem się tego typu trudności.

Przede wszystkim zaopatrz dziecko w dobry prowiant – taki, który lubi i na pewno zje, ale też taki, który jest zdrowy i pożywny.

Wykorzystaj owoce świeże i suszone, orzechy, kanapki z pastami warzywnymi, hummus, kawałki warzyw, dobrej jakości kabanosy. Jest to równie szybkie do przygotowania, co kupienie koszyka niezdrowych przekąsek w markecie.

Co naprawdę działa? Przygotuj razem z dzieckiem pożywne ciastka jako prowiant. To okazja do zabawy podczas wspólnego gotowania i spędzenia czasu z dzieckiem. Dziecko o wiele chętniej zjada to, na co przygotowanie miało wpływ i czym może podzielić się z rówieśnikami.

 

Propozycje zdrowego prowiantu

 

Jeśli Twoje dziecko przepada za smakiem czekoladowym, idealnym pomysłem na prowiant będzie brownie na czarnej fasoli, z kakao lub karobem zamiast czekolady.

Do sporządzenia brownie potrzebujesz jedynie: 2 puszki czarnej fasoli, 1 dojrzałego banana, 3 łyżki kakao lub karobu oraz 2-3 łyżki miodu. Zapiekaj przez 40 minut w 180 stopniach i zapakuj dziecku na podróż.

Dobrą opcją są także ciastka owsiane z suszonymi owocami według naszego przepisu, którymi dziecko będzie mogło się podzielić z rówieśnikami.

Składniki ciastek owsianych:

2 szklanki płatków owsianych górskich

1,5 szklanki mąki (typ 750 lub inna)

0,5 szklanki cukru (może być mniej)

100 g (0,5 kostki) masła w temperaturze pokojowej

0,5 łyżeczki proszku do pieczenia lub sody oczyszczonej

Około 250 g zmieszanych dodatków (np. posiekanych orzechów, suszonej żurawiny, suszonych daktyli, pestek dyni, sezamu, wiórków kokosowych itp.)

Piekarnik bez termoobiegu rozgrzać do 180oC. W przypadku włączenia termoobiegu temperatura powinna być niższa – około 160oC.

Wszystkie składniki połączyć ze sobą w misce. Następnie tak powstałe ciasto nakładać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia przy pomocy łyżki, formując małe ciastka. Czas pieczenia to około 10 minut.

 

prowiant

 

Jak przetrwać długą trasę?

 

Przy planowaniu prowiantu na podróż przemyśl, ile czasu spędzicie w podróży. Pamiętaj, że podczas wyjazdu powinniście żywić się tak samo, jak w każdy inny dzień.

Zbyt duże przerwy pomiędzy posiłkami, szczególnie podczas pokonywania długich dystansów samochodem, mogą spowodować, że zarówno Ty, jak i Twoje dziecko, będziecie zmagali się z zaparciami. I odwrotnie: przegryzanie non stop słodkości podczas podróży spowoduje, że po wyjściu z auta, z powodu odczuwania ociężałości, nikomu nie będzie chciało się wnosić walizek do hotelu.

Przy trwającej 6 godzin podróży, nie pakuj do samochodu więcej niż 2 posiłki. Dołącz do tego owoce, ugotowane jajka czy pokrojone pomidory do przygryzienia.

Aby dzieci nie domagały się słodyczy podczas przedłużającej się jazdy, poświęć mu uwagę. Dzieci najczęściej sięgają po jedzenie z nudy i dla zabicia czasu. Zaplanuj dziecku inne rozrywki.

Zabierz jego ulubioną zabawkę, książeczkę, kolorowankę, płyty czy nagrania z ulubionymi piosenkami. Jeżeli jedna z osób w aucie odpowiada za jego prowadzenie, a druga może zająć dziecko, to wykorzystaj okazję do opowiadania o miejscu, do którego zmierzacie, o planach, o tym co będzie mogło zobaczyć.

Jeśli poświęcisz dziecku uwagę, z pewnością wcześniej czy później zaśnie – co będzie niemożliwe, kiedy będziesz oferował mu ciągle słodkie przekąski. W takim wypadku dziecko mnoży energię, której nie spożytkuje, będzie się złościło, marudziło i uprzykrzało podróż.

Nie zapominaj o uzupełnianiu płynów. Szczególnie istotna jest czysta woda. Soki, cola i inne płyny, które pakujemy dziecku do torby pobudzają organizm i zawierają ogromne ilości cukru. Woda natomiast, szczególnie przy długich trasach, zapobiega odwodnieniu.

Ekscytacja wyjazdem dotyczy przede wszystkim Twojego dziecka. Jest to kolejny krok do zdobywania nowych życiowych doświadczeń i nawyków żywieniowych. Podsumowując, podkreślę najważniejszy aspekt tego artykułu: pamiętaj, że jedzenie, które Twoje dziecko będzie kojarzyło z przyjemnymi odczuciami w okresie dzieciństwa, będzie również z nimi kojarzone w przyszłości.

 

Dodaj Komentarz

comments