O dziecku, które nie chce spać

Posted on Posted in Psychologia

Twoje dziecko coraz później zasypia i nie chce spać samodzielnie? Bezskutecznie próbowałaś wielu metod, a ostatecznie przesiadujesz przy maluchu do nocy? Sprawcą może być niewystarczający poziom melatoniny w organizmie.

 

Wszyscy rodzice pamiętają „mgłę”, w jakiej żyli przez pierwsze kilka miesięcy od narodzin swojego dziecka. Gorzej jeśli stan ten trwa jeszcze długo po okresie niemowlęcym.

Odpowiedzialne za zakłócenia snu u dziecka mogą być różne aspekty – zarówno psychiczne, jak i biologiczne. Bóle brzucha, refluks, alergie, opóźnienia w rozwoju (np. autyzm), niepokój lub choroby.

Rodzice z czasem, najczęściej metodą prób i błędów, znajdują metody, które sprawiają, że dziecko zasypia samodzielnie, niemalże od razu i nie popada w wieczorny płacz, złość lub histerię. Rodzic czyta bajkę do snu, poświęca więcej uwagi dziecku w ciągu dnia, upraszcza plan dnia swojej pociechy, pozwala spacerować po domu przed zaśnięciem, wdraża więcej aktywności fizycznej czy też wycisza dziecko wieczorem.

Złotym środkiem może być także koncepcja snu rozsądnego brytyjskiej położnej Tracy Hogg, na którą składają się przede wszystkim

  • przekonanie, że niemowlę powinno uczyć się samodzielnego zasypiania,

  • tworzenie rytuałów związanych ze snem nocnym i dziennymi drzemkami,

  • jak najlepsze poznanie sposobu zasypiania dziecka (obserwowanie i notowanie zachowań poprzedzających jego sen, długość snu, po czym poznajemy, że dziecko jest senne),

  • tworzenie atmosfery, w której wydarzenia są przewidywalne, zwłaszcza te poprzedzające sen,

  • odłożenie dziecka do łóżeczka zanim zaśnie,

  • powstrzymywanie się od reakcji przy każdym ruchu dziecka.

(Język niemowląt” Tracy Hogg, Melinda Blau, 2017)

 

Gdy dziecko dalej nie chce spać

Zdarza się jednak, że wszystkie te metody nie skutkują. Co wtedy? Kolejnym krokiem, jaki można podjąć, jest podanie dziecku melatoniny – syntetycznie produkowanego odpowiednika naturalnego hormonu.

Melatonina to hormon wytwarzany przez szyszynkę, wydzielany w nocy, regulujący sen i czuwanie organizmu. Zbadano, że melatonina dodatkowo pobierana przed snem, w bezpieczny sposób uspokaja zarówno dzieci, jak i dorosłych. Produkt jest dostępny w aptece bez recepty, w formie tabletek i płynu. I co najważniejsze – nie uzależnia!

 

Pomóż mózgowi zasnąć

Badania dzieci, które rozwijały się prawidłowo i przyjmowały melatoninę przyniosły obiecujące wyniki. Dowiedziono także, że melatoniny mogą używać także dzieci autystyczne o różnym poziomie autyzmu lub z innymi typami opóźnień w rozwoju.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ trudności neurologiczne, mające związek z występowaniem opóźnień w rozwoju, wpływają także na tę część mózgu, która odczytuje i wysyła organizmowi sygnały snu. Jedno z drugim jest więc powiązane.

Melatonina działa przez poprawienie wydajności ścieżki chemicznej wykorzystywanej w procesie snu. Kiedy problem ze snem wywołany jest przez inny czynnik, melatonina może nie przynosić żadnego efektu. Jednak co ważne, melatonina nie gromadzi się w organizmie i nie jest szkodliwa.

Jedyny, możliwy skutek uboczny jaki zaobserwowano to intensywne, czasami koszmarne sny lub mówienie przez sen. Efekt ten można zmniejszyć manipulując dawką melatoniny.

Ostrzeżenie wiąże się jedynie z innymi lekami, szczególnie działającymi na serotoninę. Uważa się na przykład, że prozac obniża poziomy melatoniny, jeśli zatem twoje dziecko bierze taki lek, jego zapotrzebowanie na melatoninę może wzrosnąć.

O szczegółowe informacje dotyczące tego sposobu walki o zdrowy sen swojego dziecka, zapytaj dokładnie pediatry. Powodzenia! 😊

Dodaj Komentarz

comments