miłość do siebie

O co twoje ciało skarży się głowie? Czyli dlaczego bez miłości do siebie niewiele schudniesz

Posted on Posted in Psychologia

Miłość do siebie samego nie ma dobrych skojarzeń w naszej kulturze. Utożsamiana jest z egoizmem i indywidualizmem. Niesłusznie, ponieważ podstawą dobrych emocji, sukcesów i satysfakcjonujących relacji z drugim człowiekiem jest pokochanie siebie – zawarcie pełnej zaufania więzi z samym sobą. Co to w ogóle znaczy w kontekście żywienia?

 

Zdrowy styl życia a miłość do siebie

 

Miłość do siebie przejawia się w szacunku wobec siebie i swojego ciała, akceptacji własnych słabości i dążeniu do realizacji potrzeb. Zdrowy styl życia, jakkolwiek nie jest nadużywanym frazesem, to także wyraz miłości do samego siebie. Dbałość o zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną i sferę emocjonalną to dowody na to, że zależy nam na nas samych.

Czy często sięgasz po czekoladę lub inne słodkie przekąski po ważnej rozmowie z szefem lub w drodze z pracy do domu? Czy zdarza ci się zapominać o jedzeniu przez cały dzień, a wieczorem opróżniasz lodówkę?

Jeśli odpowiadasz na te pytania twierdząco, zapewne borykasz się z trudnościami w utrzymaniu zdrowego sposobu odżywiania. Zamiast należeć do grupy osób „wiecznie odchudzających się” czy testujących przeróżne programy odchudzające, zastanów się, jakie właściwie emocje zajadasz albo zapijasz.

Batony, chipsy, parówki i kabanosy, ale także wino i whisky są środkami, dzięki którym dostarczamy sobie upragnionej dopaminy, aby choć przez chwilę poczuć się lepiej.

Stres, lęk, nuda, wstyd, złość i żal mocno przyciągają nas do lodówki lub butelki. Zgodnie z nowoczesnymi systemami pracy z nadwagą i niechęcią wobec zdrowego stylu życia, najskuteczniejsza jest nauka zarządzania emocjami.  Od czego należy zacząć?

 

Sprawdź swoje przekonania i nawyki żywieniowe

 

Nasze przekonania dotyczące jedzenia wykształcały się już w dzieciństwie. Wiele z nich jest dobrych – rodzice, którzy przemycali na talerzach warzywa, nauczyli nas smaków niezbędnych do zachowania zdrowia. Do dziś sądzimy, że warzywa są smaczne i zdrowe.

Jeśli jednak w trudnych momentach w dzieciństwie, pełnych smutku i żalu, rodzice zasypywali nas słodyczami dla poprawienia nastroju, w dorosłości często radzimy sobie ze stresem podobnie. Nie zmieniamy schematu, którego się nauczyliśmy – zajadamy negatywne emocje. W ten sposób wykształcamy niekorzystne nawyki.

Wyuczone od lat przekonania, nawyki, postawy i zachowania często determinują sposób myślenia o sobie, swoim wyglądzie i ciele.

Idąc za tym, negatywne przekonania i nawyki w obszarze żywienia, powodują negatywne konsekwencje w postaci nadwagi, niezadowolenia z ciała czy stosowania restrykcyjnych, i nieskutecznych na dłuższą metę, diet.

 

 

sprawdzaj emocje

 

Obserwuj emocje

 

Sprawdźmy, które nasze przekonania prowadzą do negatywnych działań – nawyków. Następnie poobserwujmy siebie – jaka emocja stoi za złym odżywianiem? Po co to jem? Co się takiego dzieje, że nie zachowuje się inaczej?

W stwierdzeniu kobiety „czuję się tłusto, jestem gruba” nie chodzi o sam tłuszcz. Kobieta przekazuje w ten sposób inny komunikat -„coś jest ze mną nie tak”. Kiedy nie wiemy jak radzić sobie z emocjami i unikamy ich za wszelką cenę, obwiniamy ciało.

Jeśli odkryjemy emocje, pracujemy z emocjami, a nie ze zmuszaniem się do odmowy jedzenia – po raz setny. Istotne jest aby znaleźć emocje, stany czy uczucia, które powodują negatywny obraz samego siebie.

Pomyśl, od czego odwracasz uwagę sięgając po jedzenie, chociaż nie jesteś głodny. Być może pojawi się myśl o prawdziwym problemie. Poniższe ćwiczenie pomoże ci w badaniu przyczyn swoich zachowań żywieniowych.

 

Ćwiczenie na dziś

 

Odpowiedz na poniższe pytania. Przemyśl swoje odpowiedzi i dowiedz się jak najwięcej o sobie.

Czy dbasz o swoje ciało czy też zapominasz o nim podobnie jak o tym, że oddychasz?

Czy czujesz emocje w swoim ciele?

Czujesz sygnał z ciała, że jesteś głodny czy jesz „na pamięć” zgodnie z porą dnia?

Czy myślisz o sobie jako o kimś ważnym, mądrym i pięknym?

Jak Twoje ciało reaguje na stres? Co się z nim dzieje?

Jak Twoje ciało reaguje na nieodpowiednie jedzenie? Czy zdarza ci się jeść posiłek mimo tego, że Ci nie służy? Jak Twoje ciało reaguje na brak wody i ruchu? 

Czy myślałeś kiedyś nad tym, jak ciało komunikuje się z Tobą?

Za co karzemy ciało  ciągłą kontrolą wymiarów i wagi?

 

Gdy odpowiesz na pytania, zamknij oczy i wyobraź sobie Twoje ciało lub odbicie w lustrze. Gdyby Twoje ciało poskarżyło się Twojej głowie, to jakie usłyszałaby ona zarzuty? Wypisz je na kartce. Zastanów się nad pierwszymi działaniami, jakie możesz podjąć, aby Twoje ciało było Ci wdzięczne, a nie oskarżające. Jeśli chcesz podzielić się z nami swoimi wnioskami, zachęcamy do kontaktu – jesteśmy tu dla ciebie. Powodzenia!

 

Dodaj Komentarz

comments