na zaparcia

Jak nie iść w zaparte? O brzuchu i dobrej perystaltyce

Posted on Posted in Dietetyka

Okres zimowy jest czasem trudnym dla układu pokarmowego. Mniejsza dostępność sezonowych warzyw i owoców, krótszy dzień i niskie temperatury osłabiają nasze brzuchy. Pojawiają się zaparcia, wzdęcia, odczuwanie ciężkości, przelewania w okolicy żołądka i jelit. Dowiedz się jak radzić sobie z takimi dolegliwościami, aby komfortowo oczekiwać nadejścia wiosny.

 

Dieta i jej kluczowy składnik

 

Punkt pierwszy, na który powinieneś zwrócić uwagę chcąc okiełznać swój przewód pokarmowy i zaparcia, to oczywiście odpowiedni sposób żywienia. Zastanów się, czy w Twoim codziennym jadłospisie znajdują się różnorodne składniki, takie jak białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

Warto pamiętać, aby energetyczność pożywienia nie była zbyt duża. Szczególnie, jeżeli Twój tryb życia w okresie zimowym jest mniej aktywny niż w pozostałej części roku. Dodatkowo postaraj się dać sobie czas na w miarę spokojne, powolne jedzenie.

Składnikiem, o którego obecność powinieneś się zatroszczyć jest błonnik. To nierozpuszczalne włókno roślinne sprawia, że jelita szybciej oczyszczają się z niestrawionych resztek pokarmowych. Likwiduje on zaparcia, których chcesz się pozbyć lub uniknąć, ale pamiętaj – tylko w połączeniu z piciem wody!

Błonnik pomaga także uniknąć toksycznego działania substancji, które są wytwarzane przez resztki zbyt długo przebywające w jelitach i mogące w konsekwencji być przyczyną pojawienia się różnego rodzaju schorzeń jelit.

 

Gdzie szukać błonnika?

 

Błonnik jest tematem, który był i będzie często pojawiał się w naszych artykułach, bowiem jego obecność w jedzeniu jest niezwykle istotna. Nie tylko w kontekście problemów z brzuchem czy zaparć. To także najlepszy sposób na trwałą, efektywną dietę.

Produkty, w których możecie go znaleźć to przede wieloziarniste produkty zbożowe. Postaraj się, aby Twoje wypieki i wyroby mączne były wzbogacane chociaż w 1/3 całej objętości mąki, mąkami wyższego typu (minimum typ 750).

Nie zapominaj o stosowaniu różnego rodzaju kasz, makaronów pełnoziarnistych i ryżów. W tej grupie nie ma jednego, cudownego produktu, który wspomoże Twoje dążenie do komfortowego samopoczucia. Jednak najważniejsze jest unikanie monotonii w ich doborze.

Błonnik obecny jest w warzywach i owocach. Dostęp do nich jest jednak obecnie utrudniony, w związku z czym zachęcam do korzystania z wersji suszonych oraz mrożonek. Suszone owoce i warzywa są świetnym, niskokalorycznym  dodatkiem lub zastępstwem niezdrowych przekąsek.

Warto zaznaczyć, że działanie błonnika nie jest możliwe, kiedy nie dostarczasz swojemu organizmowi odpowiedniej ilości płynów, zwłaszcza wody. Dopiero woda sprawia, że błonnik zaczyna pęcznieć i spełniać swoją rolę.

Pozwól zagościć wodzie w Twoim codziennym jadłospisie na dobre. Minimum 1,5 litra wody każdego dnia plus inne płyny przy siedzącym trybie życia powinny wystarczyć.

 

Siemię lniane na pozbycie się zaparć

 

Len w postaci całych lub mielonych nasion pęcznieje pod wpływem wody do postaci żelu/kleiku. W tej formie dokładnie oczyści wszystkie zakamarki Twoich jelit. Zaparcia znikają jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki!

Wystarczy 2-3 łyżki siemienia zalać ciepłą, ale nie gorącą wodą, przykryć talerzykiem i odstawić na około 2 godziny. Taką miksturę można wypijać na czczo lub tuż przed snem – w zależności od tego, o której porze planujesz wizytę w toalecie.

 

aktywność fizyczna

 

Niezastąpiona aktywność fizyczna

 

Ruch, ruch i jeszcze raz ruch. Oczywiście jej brak lub zmniejszona intensywność może odpowiadać za nadprogramowe kilogramy, ale co gorsza wywoła bóle brzucha, zaparcia lub wzdęcia.

Nie musisz od razu kupować karnetu na siłownię czy basen, jeżeli tego nie lubisz. Znajdź rodzaj aktywności, który będzie sprawiał Ci przyjemność. Zadbaj chociażby o spacer każdego dnia, może zaprosisz swojego partnera do energicznego tańca w domu?

Sprzątanie mieszkania także jest rodzajem aktywności fizycznej. Postaraj się, aby jej nie zabrakło – niezależnie od jej rodzaju. Ruszanie się sprawi, że ruchy perystaltyczne jelit poprawią się, a ich opróżnianie będzie bezproblemowe.

 

Farmakologia w ostateczności

 

Stosowanie środków farmakologicznych powinno być wyjściem ostatecznym. Niestety większość osób mając problemy związane z układem pokarmowym w pierwszej kolejności biegnie w pośpiechu do apteki oczekując szybkich efektów.

Pamiętaj, że „co nagle, to po diable”. Radzenie sobie z samymi objawami nie jest dobrym rozwiązaniem. Zdecydowanie korzystniejsze w dłuższej perspektywie jest dokonanie drobnych zmian w Twoim codziennym życiu, aby nie obawiać się powrotu nieprzyjemnych dolegliwości.

Zachęcamy Cię, aby w przypadku pojawienia się zaparcia czy innych problemów związanych z przewodem pokarmowym postarać się znaleźć ich przyczynę. Zdrowy organizm powinien funkcjonować bez zarzutu. Zadbaj o komfort swojego życia, bo możesz i potrafisz tego dokonać małym nakładem pracy.

Pamiętaj też, że jeżeli domowe sposoby na poradzenie sobie z dolegliwościami układu pokarmowego nie przynoszą oczekiwanych efektów, warto skonsultować się z lekarzem lub specjalistą gastrologiem.

Dodaj Komentarz

comments