grill

FIT Grillowanie – zdrowy grill jest możliwy

Posted on Posted in Dietetyka

Za Tobą pierwsze tygodnie wakacji i zapewne niejeden grill z rodziną czy przyjaciółmi. Nie odmawiaj sobie grilla aby zachować formę na lato! Przeczytaj poniższe wskazówki, które przechytrzą dietetyczne pułapki grillowania 😊

Przygotowanie do grilla

Kto jest w stanie obejść się bez grilla? Chyba nikt. Jednak warto podejść do tego z głową. Wybieraj te rodzaje mięsa lub przetworów mięsnych, które nie są mocno tłuste, np. drób. Jeśli nie jesz mięsa lub często grillujesz, wrzuć na grilla ryby lub owoce morza. To naprawdę pyszne połączenie!

Nie pomijaj też grillowanych warzyw. Sprawią one, że łatwiej strawisz  produkty mięsne oraz dostarczysz sobie niezbędnych do codziennego życia witamin i składników mineralnych w najlepszej postaci. Podczas przygotowywania sosów jako bazę użyj jogurtu zamiast śmietany czy majonezu.

Bezpieczne grillowanie – rzecz o niedobrych węglowodorach

Nie zapomnij także o korzystaniu z tacek do grillowania. Uchronią bowiem Twój organizm przed dostarczeniem sobie tzw. węglowodorów heterocyklicznych. Trudna nazwa, a więc o nich krótko 😊

Tworzą się podczas skapywania i spalania się drobinek tłuszczu z mięsa na węglu z grilla i z unoszącym się dymem przedostają się ponownie do mięsa. W przypadku, kiedy korzystasz z tacek tłuszcz pozostaje na nich i produkty grillowane są po prostu zdrowsze.

Podobny, niekorzystny proces zachodzi podczas wędzenia lub przypalania potraw. Wspomniane węglowodory heterocykliczne są jedną z podstawowych przyczyn powstawania nowotworów jelita grubego. Jednak jest jeszcze jedna metoda na ograniczenie ich powstawania: marynowanie mięs.

Jak zdrowo marynować mięso?

Podstawą każdej marynaty niech będą oliwa z oliwek, sok z cytryny oraz czosnek. Może skorzystasz z naszego przepisu? Co z gotowymi marynowanymi potrawami? Jeśli możesz, lepiej ich unikać. Jakość przypraw oraz tłuszczu, w którym owe mięso jest przechowywane może budzić wiele wątpliwości.

Zdecydowanie są zbyt bogate w sól oraz glutaminian sodu. Dodatkowo ciężko jest ocenić świeżość kupowanego mięsa. Zawsze to, co przygotujemy sami, zapewnia nas o największej jakości produktu końcowego.

Nie żałuj przypraw ziołowych dodawanych do marynat, mięs, sosów i sałatek. Lubczyk, kolendra, natka pietruszki, które możesz samodzielnie wyhodować na swoim parapecie będą najlepszym rozwiązaniem.

Jeśli zdecydujesz się na wybór mięsa trudniejszego do strawienia, nie zapomnij wykorzystać ostropestu. Sprawi on, że Twój przewód pokarmowy poradzi sobie znacznie lepiej ze strawieniem posiłku, a jednocześnie zadbasz o wątrobę. Wesprzyj ją w oczyszczaniu z toksycznych substancji mogących stanowić zagrożenie dla Twojego zdrowia.

Warto pamiętać, aby nie stosować popularnego polewania potraw grillowanych piwem. Może to nadawać aromatu mięsom, ale sprzyja również powstawaniu węglowodorów heterocyklicznych. Pamiętaj, że alkohol, np. w postaci wina, możesz wykorzystać do przygotowania marynaty. Alkohol w wyniku grillowania ulotni się, więc nie będzie zagrożeniem dla dzieci lub kierowców.

 

grill marynata

 

Grillowanie w domu

Jeżeli pada deszcz, wieje wiatr i obawiasz się, że Twoje plany dotyczące grillowania nie dojdą do skutku, nie martw się. Zawsze możesz przenieść spotkanie do domu, jeżeli posiadasz grill do użytku domowego. Na co zwrócić uwagę przy jego zakupie? Żeby posiadał odprowadzenie wytopionego tłuszczu, pozwalające uniknąć powstawanie dymu. W najprostszej wersji możesz skorzystać również z grilla elektrycznego.

Wszystko jest dla ludzi!

Skoro już planujesz organizację grilla, to nie może się on obejść bez zimnego piwa. Pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi, ale w rozsądnych ilościach. Piwo jest mocno kalorycznym alkoholem. Dlatego, kiedy zdecydujesz się na włączenie go do swojego menu, to zastanów się jak możesz je „spalić” bez niekorzystnego wpływu na Twoją sylwetkę. Może pomiędzy kiełbaską a szaszłykiem porzucacie frisbee? Pamiętaj, że wszystko zależy od Twojej własnej kreatywności.

Przepis na ulubioną marynatę

Garść natki pietruszki

Garść lubczyku

1 ząbek czosnku

3 łyżki oliwy

1 łyżeczka świeżo wyciśniętego soku z cytryny

1 łyżeczka miodu

1 łyżeczka musztardy francuskiej

 

Świeże zioła posiekać z czosnkiem, a następnie dokładnie wymieszać z oliwą, miodem i musztardą. Tak powstałą marynatą natrzeć mięso i pozostawić na minimum 2 godziny w lodówce.

Dodaj Komentarz

comments