dieta dziecka

Dieta dziecka a drażliwość i zmiany nastroju – co mają wspólnego?

Posted on Posted in Psychologia

Twoje dziecko ma znaczne wahania nastrojów, jest drażliwe, często choruje i zjada głównie posiłki ubogie w składniki odżywcze? Kolejni lekarze mówią, że dziecko jest zdrowe, a ty sądzisz inaczej? Sprawdź, czy odpowiedzialna jest dieta dziecka i jej konkretny składnik.

Bywa, że jako rodzice widzimy, że coś z naszym dzieckiem jest nie tak. Zdarza się, że zabieramy je do wielu specjalistów, ale od każdego słyszymy, że dziecko jest zdrowe. Skoro tak, skąd te wahania nastrojów, drażliwość, kłopoty ze snem i częste choroby?

Dobra rada dla każdego rodzica – idźcie za swoją intuicją. Jeśli czujecie, że coś jest nie w porządku, badajcie to, aż w końcu znajdziecie przyczynę. Co ważne, jeśli kilku specjalistów z zakresu medycyny nie stawia diagnozy, być może źródłem problemu nie jest kwestia medyczna? Zastanów się czy trudność dziecka może mieć przyczynę w odżywianiu.

Dieta dziecka a drażliwe zachowania

 

Zmienne nastroje u dziecka wskazują na brak prawidłowego działania systemu neurologicznego. Jeśli układowi nerwowemu brakuje wartościowych składników pokarmowych, nie można od niego oczekiwać, że będzie sprawny na wszystkich polach – poznawczym, emocjonalnym czy fizycznym. Dziecko, które źle się czuje, często zachowuje się źle. Maluchy nie potrafią tak dobrze regulować swoich emocji i reakcji jak dorośli.

Dziecko, które chce jeść tylko parówki, ciastka i fast-foody, często nie rozszerza swojego menu o posiłki bogate w składniki odżywcze. Odmawia warzyw, owoców, mięsa. Po spożywaniu dań pozbawionych składników odżywczych dochodzi do wbudowania przez komórki bezwartościowych tłuszczów i cukru w swoje ścianki. Taka ściana jest mniej zdolna do interpretacji sygnałów sensorycznych na poziomie wielu zmysłów. Ogólne funkcjonowanie dziecka staje się słabsze.

Jeśli na większość poniższych pytań odpowiadasz twierdząco, może to oznaczać, że z jakiegoś powodu dziecko jest słabe, drażliwe i ogranicza swoją dietę do konkretnych produktów – często „śmieciowych” posiłków typu fast food, parówek, żółtego sera, frytek, pieczywa. A to z kolei zwrotnie wpływa na pogorszenie jego stanu – nie dostarcza sobie bowiem wartościowych składników odżywczych.

Czy twojemu dziecku brakuje witalności?

Czy twoje dziecko wygląda na zmęczone lub niezdrowe?

Czy twoje dziecko ma zmienne nastroje i jest zbyt drażliwe podczas jedzenia?

Czy twoje dziecko jada głównie „białe” potrawy: chleb, makaron, chrupki?

Czy posiłki są stresujące ze względu na odmowę jedzenia przez dziecko?

Czy dziecko nie jada potraw mieszanych np. mięsa i surówki?

A może nietolerancja białka mlecznego?

 

Brak zainteresowania jedzeniem, drażliwość, zmienność nastrojów, blada cera i częste choroby mogą być objawem nietolerancji nabiału. Organizm reaguje podrażnieniem na spożycie białka, przez co dochodzi do wytworzenia śluzu na długości całego kanału pokarmowego, począwszy od nosa, a skończywszy na jelicie grubym. Ciało zyskuje pożywkę dla wirusów i bakterii.

Bakterie w układzie pokarmowym powodują, że dziecko nie jest zainteresowane jedzeniem, a brak tego zainteresowania prowadzi do wyboru „śmieciowych” produktów spożywczych. Błędne koło.

Warto sprawdzić czy problemy nie znikną po odstawieniu białka mlecznego z diety dziecka. Można zastępować je włączając do jadłospisu białko z innych źródeł – mięsa, drobiu, fasoli czy orzeszków ziemnych.

Jednak już przy poszerzeniu diety dziecka o więcej owoców i warzyw kosztem mniejszej ilości produktów z pustymi kaloriami, może pojawić się opór. W końcu dziecko także ma swoje przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe, których być może nie będzie chciało zmienić. Jak sobie z tym poradzić?

 

 

Jak przekonać grymaśnika do zdrowego jedzenia?

 

Po pierwsze edukuj

Wobec grymaśnika postępuj konsekwentnie i małymi krokami. Nie oddawaj dzieciom pełnego wyboru co do ich jadłospisu, ale w zamian za to edukuj dziecko, dlaczego jedzenie danych produktów im służy. Rozmawianie z dzieckiem o jedzeniu jest tak samo ważne jak rozmawianie o konieczności mycia zębów czy unikaniu używek.

Wprowadzaj małe zmiany

Jeśli twoje dziecko jest przyzwyczajone do jedzenia ubogich w wartości posiłków, wprowadzaj zdrowe produkty początkowo w małych ilościach i jako dodatki, a nie dania główne. Do standardowego menu dziecka dodajemy nowe potrawy – po kęsie jednej naraz. Wyjaśnij dziecku, że przez następne dwa tygodnie będzie dodawać do diety nowe składniki.

Dawaj mały wybór

Pomagaj dziecku zdecydować, jakie będą potrawy, dania lub produkty, które wprowadzicie do diety. Daj dziecku wybór wyłącznie między dwoma produktami – niech wybierze nową rzecz do spróbowania – zachowa wtedy pewną kontrolę nad swoim jedzeniem. Jeśli odmawia wyboru, powiedz, że ty wybierzesz pierwszą rzecz, a potem ono następną. Wybieraj tak długo, aż dziecko włączy się do tego procesu.

Podawaj podobne produkty

Podaj produkty w sposób, który konsystencją, kolorem lub smakiem przypomina to, co dziecko już lubi jeść. Jeśli uwielbia frytki, daj mu frytki ze słodkich ziemniaków. Jeśli lubi delikatną konsystencję cheeseburgera, spróbuj podać kremową zupę z kabaczka. Wyjaśnij, że chciałabyś aby dziecko spróbowało jednego kęsa nowej rzeczy dziennie przez dwa tygodnie. Bądź konsekwentna w tym działaniu.

Obserwuj reakcje dziecka

Jeśli dziecko toleruje nowe danie czy produkt, dodaj je do standardowej diety, a gdy odmawia po dwóch tygodniach próbowania – wybierz inne i przestań podawać to, które nie smakuje.

Motywuj

Niech dziecko ma świadomość, że dopiero wtedy, gdy zje kawałek nowej potrawy, obejrzy bajkę na laptopie, wyjdzie na dwór lub dostanie inną nagrodę.

A może Wy macie jakieś sposoby na grymaszenie podczas jedzenia? Być może także w Waszej rodzinie okazało się, że brak zainteresowania pożywnym jedzeniem u dziecka, wynikał z alergii lub nietolerancji na dany składnik pokarmowy? Dajcie znać w komentarzach, jak sobie z tym poradziliście.

Dodaj Komentarz

comments