dieta dla mózgu

Dieta dla mózgu

Posted on Posted in Psychologia

Nie da się być efektywnym cały czas. Nasza siła woli i motywacja słabną z czasem. Bywa, że funkcjonujemy na pełnych obrotach, aż w końcu dopada nas zrezygnowanie i wolimy poddać się różnym przyjemnościom niż efektywnie działać. Zamiast czuć się źle z nieuchronnym spadkiem siły woli, wprowadźmy kilka zasad, aby chwilowy brak chęci nie stanowił dla nas (i dla naszego szefa!) problemu. Wśród tych zasad ku mojemu zadowoleniu jest… jedzenie.

 

Pierwsze zadania z listy wykonasz najlepiej

 

W poprzednim artykule pisałam o tym, co zrobić aby być efektywniejszym. Krótko przypomnę. Gary Keller pisał w swojej książce, że siła woli jest jak bateria w telefonie – słabnie z każdą kolejną godziną, a im więcej opcji w telefonie jest włączonych, tym łatwiej o jej rozładowanie. Ten telefon to twój mózg. Jeśli w ciągu dnia masz do wykonania wiele zadań, zacznij od tych najpilniejszych, pierwszych na liście spraw do załatwienia. To właśnie na te sprawy przeznaczasz wtedy najwięcej determinacji, która słabnie przy kolejnym wysiłku poznawczym. Na resztę dnia zostawiasz sobie tyle energii, ile trzeba na wspieranie tego co już dokonałeś i wykonanie mniej absorbujących działań.

Kolejną ważną zasadą jest nawet kilkuminutowa regeneracja i odpoczynek między wykonywaniem zadań. Czas ten służy „doładowaniu baterii”, a więc wzmocnieniu swojej woli. Możesz przez chwilę poddać się przyjemności jedzenia, rozmowie z innymi lub zagrać w codzienną serię gier na lumosity.com. Cokolwiek, co nie jest pracą poznawczą, która musi być zrobiona.

 

Motywację trzeba dokarmiać regularnym jedzeniem

 

Skoro już o jedzeniu mowa! Okazuje się, że aby w pełni wykorzystać swój potencjał musimy dokarmiać nasz mózg, dosłownie. Nieustannie zużywamy swoją siłę woli i determinację m.in. na podejmowanie decyzji, skupianie się na czymś, przystosowywanie do sytuacji i kreowanie nowych. Nasza wola ma swoją siedzibę w korze przedczołowej mózgu – tym samym obszarze, który odpowiedzialny jest za rozwiązywanie problemów, skupienie i pamięć krótkotrwałą. Dodajmy, że jest to relatywnie młody obszar naszego mózgu. Starsze, pierwotne warstwy odpowiedzialne za podstawowe funkcje życiowe (np. oddychanie) są przez nasz organizm traktowane priorytetowo, ze względu na niezwykle ważną rolę, jaką spełniają.

Jeśli zrezygnujemy z regularnych posiłków i zaniedbamy swoje żywienie, niezbędna do funkcjonowania energia dostarczana będzie z krwi jedynie do pierwotnych obszarów mózgu. Tymi obszarami organizm zajmuje się bezapelacyjnie. W razie braku odpowiednich zasobów żywieniowych może się okazać, że kora przedczołowa zostanie niedokarmiona. Wpłynie to negatywnie na siłę naszej woli oraz efektywność i zdolność do wysiłku poznawczego.

 

karteczki

 

Wpływ odżywiania na silną wolę

 

W 2007 roku w „Journal of Personality and Social Psychology” ukazał się artykuł omawiający eksperymenty poświęcone wpływowi odżywiania na silną wolę człowieka. W jednym z eksperymentów podzielono badanych na dwie grupy. Pierwsza otrzymała do wykonania zadanie wymagające silnej woli, druga natomiast zadanie bezrefleksyjne, znacznie mniej absorbujące. U badanych angażujących silną wolę odnotowano znaczny spadek glukozy we krwi.

Inne próby pokazały spadek efektywności działania w sytuacji, gdy zaraz po wykonaniu jednego zadania angażującego siłę woli, kazano wykonać kolejne. Pomiędzy zadaniami jednej grupie zaproponowano do picia szklankę lemoniady, słodzonej prawdziwym cukrem, drugiej natomiast lemoniadę posłodzoną słodzikiem. Badani z grupy, której dano sztucznie słodzony napój, podczas drugiego testu mylili się dwukrotnie częściej niż ci, którzy otrzymali lemoniadę z prawdziwym cukrem.

Głównym wnioskiem płynącym z badań jest fakt, że na naszą efektywność wpływa jedzenie, które zapewnia równomierny, utrzymujący się na dłużej wzrost poziomu cukru we krwi. Są to posiłki zawierające złożone węglowodany i białka. Eliminacja ich z diety lub nieregularne czy niezbilansowane jedzenie powoduje spadek naszej kondycji poznawczej. Pojawiają się przy tym objawy zmęczenia, nieuwagi i zrezygnowania. Jeśli nie zapewniamy sobie naturalnego doładowania w postaci jedzenia, nasza determinacja słabnie szybciej niż możemy się tego spodziewać. Trudno o lepszy przykład na to, jak bardzo jedzenie wpływa na codzienne funkcjonowanie.

 

3 zasady bycia efektywnym

 

Pokazałam tobie trzy niezwykle ważne zasady bycia efektywnym.

Pierwszą z nich jest wyznaczenie priorytetów i wykonywanie najpilniejszych zadań jako pierwszych w ciągu dnia.

Drugą zasadą jest regeneracja i znalezienie przestrzeni dla siebie.

Trzecią – jedzenie. I to najlepiej te zbilansowane i regularne.

Zobacz jak te zasady sprawdzą się u ciebie. Powodzenia!

 

Dodaj Komentarz

comments