probiotyki jelita

Czym karmić nasze jelita? Probiotyki i nie tylko

Posted on Posted in Dietetyka

Ostatnie artykuły wprowadziły was w temat wpływu stanu jelit na nasze zdrowie (link) i samopoczucie (link). Wiecie już, jak istotne jest dbanie o ich dobrostan. Tylko jak to zrobić? Czym karmić jelita, aby chronić odporność organizmu i leczyć już istniejące dolegliwości?

 

Hipokrates, ojciec współczesnej medycyny, zwykł mawiać, że „wszystkie choroby zaczynają się w jelitach”. Oznacza to, że już w starożytności zdawano sobie sprawę, że sprawcą pojawiania się wielu dolegliwości są zaburzenia pracy jelit. Czym objawiają się problemy jelitowe? Są to przede wszystkim biegunki, zaparcia, wzdęcia, nadmierne wydzielanie gazów i przelewania w przewodzie pokarmowym.

Poza tymi symptomami, istnieją też mniej oczywiste – anemia i niedobory składników mineralnych, które pojawiają się mimo suplementacji i starań w zachowaniu zbilansowanej diety. Badania pokazują, że częste przeziębienia, nawracające migreny, depresja i obniżenie nastroju, a nawet problemy z zatokami mogą świadczyć o niekorzystnej kondycji jelit i układu pokarmowego. Zwróćmy uwagę, że alergie i nietolerancje pokarmowe są także ściśle powiązane ze stanem naszej mikroflory jelitowej.

 

Profilaktyka jelit

 

Zanim przejdziemy do tematu karmienia jelit i poprawy ich funkcjonowania odpowiednimi bakteriami, powiemy tobie, jak dbać o układ pokarmowy na co dzień. Po pierwsze trzymaj się z daleka od antybiotyków. Jeśli czujesz, że rozwija się u ciebie choroba, nie zwlekaj z reakcją, aby nie doszło do konieczności zażycia antybiotyków w zaawansowanym stanie rozwoju dolegliwości.

Dbaj także o dietę, aby żywność którą spożywasz, była jak najmniej przetworzona. Na osłabienie mikroflory jelitowej niewątpliwy wpływ mają stres i negatywne emocje. Postaraj się więc, aby w swoim planie dnia zmieścić dodatkowe zajęcia z medytacji czy innych technik redukcji stresu. Istotne jest przy tym, aby unikać palenia tytoniu, nadmiernego spożycia alkoholu i leków przeciwbólowych.

Zaburzenia jelitowe występują także u osób po radio lub chemioterapii, wyniszczających nie tylko patogeny, ale także korzystne dla nas szczepy bakteryjne. Podobne działanie, jednak mniej inwazyjne, mają właśnie antybiotyki. Grupą szczególnie narażoną na niedobory bakterii w przewodzie pokarmowym są noworodki urodzone drogą cesarskiego cięcia – zamiast połykać bakterie występujące w drogach rodnych matki, z pierwszymi bakteriami stykają się dopiero na fartuchach personelu szpitalnego.

Czy ty lub ktoś z twojego otoczenia prowadzi stresujący tryb życia, nie dba o odżywianie, nadużywa używek i leków? Z pewnością – te trudności dotyczą wielu z nas. Tym bardziej powinieneś kontynuować czytanie poniższego artykułu i przesłać go dalej.

 

Probiotyki, prebiotyki czy synbiotyki?

 

Rozpoczęcie planowania wzmacniania jelit warto zacząć od zapoznania się z nazewnictwem, z którym się spotkacie. Probiotyki to żywe kultury bakterii lub drożdży, które wprowadzone do organizmu mają na celu zwiększenie ich ilości w jelitach, wzmacniając tym samym odporność organizmu.

Prebiotyk natomiast jest substancją wspomagającą namnażanie prawidłowej flory jelitowej. Można dostarczać go w preparatach farmaceutycznych lub codziennej diecie. Najlepszym przykładem prebiotycznej substancji jest błonnik pokarmowy, o którym pisałyśmy w poprzednim artykule.

Aby wspomóc prawidłową florę bakteryjną, warto dokonać zmiany białego ryżu na brązowy. To niewielka rewolucja, a ma ogromne znaczenie! Szczególnie dużo oligo- i polisacharydów mających właściwości prebiotyczne, mają także wszelkie fasole, szparagi, cykoria i karczochy.

Czym zatem jest synbiotyk? Preparatem farmaceutycznym łączącym w sobie właściwości pro- i prebiotyczne.

 

Jak dobrać preparat probiotyczny?

 

Wybór odpowiedniego preparatu wspomagającego florę jelitową jest jednym z najważniejszych kroków, aby wrócić do pełni zdrowia i sił. Później pozostaje już tylko odpowiednie, regularne dawkowanie i oczekiwanie efektów. Półki aptek są wypełnione różnego rodzaju produktami, zatem przyda się tobie wiedza, jak dokonać odpowiedniego wyboru.

Początkowo trzeba określić cel, w jakim probiotykoterapia będzie stosowana. Inne szczepy bakterii przeznaczone będą do leczenia tzw. biegunki podróżnych, inne do wzmacniania podczas antybiotykoterapii i jeszcze inne dla osób odbudowujących mikrobiotę po intensywnym leczeniu.

Pamiętaj, aby dać sobie czas. Odbudowa Twoich jelit może zając wiele miesięcy – nie krócej niż 3 miesiące, ale warto zaplanować 6-miesięczną kurację.

Przejdźmy do konkretów – rodzajów szczepów bakteryjnych. Jeżeli planujesz odwiedzić Tajlandię lub inny, egzotyczny dla twojego organizmu kawałek ziemi, zaprzyjaźnij się ze szczepami Lactobacillus, na przykład:

Lactobacillus GG,
Lactobacillus casei
lub
Lactobacillus plantarum

Szczep ten, uchroni cię przed spędzeniem urlopu w hotelowej toalecie. Możesz go także stosować, kiedy biegunki już się pojawią – zarówno u ciebie, jak i twojego dziecka.

Podawanie Lactobacillus rhamnosus kobiecie ciężarnej w ostatnim miesiącu przed rozwiązaniem ciąży oraz przez pierwsze około 1,5 miesiąca życia dziecka, uchroni maleństwo przed wystąpieniem objawów alergii. Ten sam szczep przeznaczony jest także dla osób walczących z różnymi stanami zapalnymi jelit.

Infekcje przewodu pokarmowego, w tym poantybiotykowe, mogą zostać stłumione w zarodku z pomocą drożdży Saccharomyces Boulardii.

To tylko niektóre przykłady szczepów bakteryjnych. W sklepach dostępne są także specjalnie dobrane mieszanki dla sportowców czy kobiet przechodzących menopauzę.

 

Jak rozpoznać dobre probiotyki w aptece?

 

Najlepsze preparaty probiotyczne mają podaną na opakowaniu nie tylko dwuczłonową nazwę rodzaju i gatunku szczepów bakteryjnych, ale także ich oznaczenie liczbowo-literowe. Dla przykładu – pełna nazwa szczepu wspomagającego wchłanianie żelaza w jelitach powinna brzmieć: Lactobacillus plantarum 299v. Dwuczłonowej nazwie rodzaju i gatunku, zawsze powinna towarzyszyć oznaczenie składające się z liczby i litery – jeśli jej brakuje bądźmy sceptyczni co do zakupu.

Zwróć też uwagę, czy wybrany przez ciebie produkt jest suplementem diety czy też produktem leczniczym. Ten drugi zapewni ci większe bezpieczeństwo i jakość stosowania.

 

probiotyki kiszone

 

 

Ku chwale fermentacji!

 

Kiedy już zadbasz o odbudowę swojej flory jelitowej specjalnymi preparatami, nie zapominaj sięgać po produkty naturalnie bogate w kultury bakterii. Są to przede wszystkim fermentowane produkty mleczne i kiszonki. Jogurty, kefiry czy ogórki i kapusta kiszone ze spiżarni babci to coś, czego tobie potrzeba. W takich produktach występują przede wszystkim bakterie Bifidobacterium lub Lactobacillus. Jednak o ile pomogą ci one wspierać odbudowaną florę jelitową, o tyle nie poradzą sobie wystarczająco z jej regeneracją. Zachęcamy cię także do zwrócenia uwagi na fakt, czy w twoim codziennym jadłospisie nie występuje nadmiar cukrów. Niestety są one najlepszą odżywką dla tych niekorzystnych bakterii i grzybów, które tak skrupulatnie chcesz wyeliminować dbając o swoje zdrowie.

 

Co zyskujesz dbając o jelita?

 

Prawidłowe zasiedlenie jelit kulturami bakteryjnymi to przede wszystkim brak problemów z trawieniem i wypróżnianiem. To niezwykle istotny aspekt dla osób dbających o prawidłową masę ciała. Jednak nie należy zapominać o zalecie największej – wzmocnionym układzie odpornościowym, dzięki któremu przebywanie w towarzystwie kichających, przestanie być ryzykowne. Dbanie o jelita to także sposób na dobre samopoczucie i lepszy nastrój.

W długiej perspektywie, dbanie o jelita to także unikanie zachorowania na nowotwór jelita grubego, osteoporozę czy pojawienia się niedoborów witamin oraz składników pokarmowych, zapewniających odpowiednie wchłanianie lub produkcję tych witamin. Witaminy z grupy B oraz witamina K syntetyzują się bowiem samodzielnie, właśnie w jelitach.

Alergicy spotkają się ze zmniejszonym natężeniem i częstością nieprzyjemnych objawów w kontakcie z pokarmem drażniącym. Podobnie będzie wyglądała sytuacja migrenowców – intensywność i częstotliwość waszych ataków ulegnie znacznemu zmniejszeniu, a istnieje prawdopodobieństwo, że z czasem znikną zupełnie.

Odpowiednio przeprowadzony proces probiotykoterapii przynosi wiele korzyści dla ciebie i twojej rodziny. Zachęcamy cię do dbania o jelita, a one z pewnością odwdzięczą się po wielokroć. Na koniec najważniejsza sprawa: ilość bakterii. Każdego dnia powinieneś przyjmować 1-2 miliardy bakterii, aby procesy odbudowy flory jelitowej mogły zachodzić prawidłowo. W tym artykule otrzymałeś od nas wskazówki, jak to zrobić. Jeśli jednak pojawią się pytania dotyczące doboru odpowiedniej dla ciebie probiotykoterapii i diety – napisz do nas. Troszczmy się o swoje brzuchy!

 

 

Dodaj Komentarz

comments