pączki

Cukrowe wahania nastrojów – cukier a nadpobudliwość u dziecka

Posted on Posted in Dietetyka, Psychologia

Odżywianie się przekąskami i produktami wysoko przetworzonymi powoduje braki w substancjach odżywczych u dzieci. To z kolei może powodować zmiany w zachowaniu dziecka. Jaki jest związek między nadmiarem cukru, a nadpobudliwością u dzieci?

 

Słodzone płatki śniadaniowe, zbożowe batoniki, soki i jogurty owocowe, słodzone wody czy kanapki z nutellą nie dostarczą dziecku niezbędnych wartości. Nie należy spodziewać się wysokiej wydajności i prawidłowego funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego dziecka, jeśli nie dostarczamy jego organizmowi „paliwa” na takie funkcjonowanie. Tym paliwem jest właśnie zdrowe jedzenie.

Cukier dodawany do pożywienia nie ma żadnych składników odżywczych. Oznacza to, że każda cząsteczka cukru przyjęta do organizmu zajmuje miejsce przeznaczone dla składników odżywczych zawierających białka, tłuszcze, witaminy i minerały.

Średnia konsumpcja cukru to ponad 32 łyżeczki dziennie na osobę. Liczba ta wzrasta od dekady również poprzez wzrost spożycia sztucznych słodzików. Wysokie spożycie cukru łączy się z prawie każdą przypadłością, od zaburzeń zachowania, do otyłości, stanów zapalnych, a nawet chorób związanych z pracą serca.

Sacharoza wpływała na układ nagrody (struktury mózgu związane z kontrolą zachowań oraz motywacją), którego pobudzenie odpowiada za uczucie przyjemności. Sztuczny słodzik ma słodki smak, ale w znacznie mniejszym stopniu pobudza ten układ. Ostatecznie kończy się to zwiększonym apetytem na słodkie, mimo spożycia sztucznego słodzika. W konsekwencji zarówno my, jak i nasze dzieci, spożywamy więcej cukru niż byśmy chcieli.

 

Cukier, a nadpobudliwość u dziecka

 

Problem w zachowaniu może być związany z jedzeniem, jeśli dana substancja jest dla organizmu drażniąca lub powoduje konkretny niedobór. Cukier powoduje obie te sytuacje równocześnie.

Nadmierne spożywanie cukru zajmuje miejsce dla składników odżywczych, powodując niedobory.  Może być także drażniący ze względu na swój wpływ na adrenalinę i inne procesy chemiczne.

Posiłki z nadmiarem cukru spalają się szybko. Dzieci są, bardziej niż dorośli, podatne na wahania poziomu cukru we krwi, które następują po spożyciu posiłku z dużą ilością cukru. Węglowodany złożone i tłuszcze spalane są znacznie wolniej – cukier we krwi może zacząć spadać powoli, aż do pory kolejnego posiłku. Wtedy właśnie czujemy się głodni.

Głód wywołuje naturalne oznaki w ciele – stres. Adrenalina to hormon wydzielany pod wpływem stresu. Zgodnie z tym mechanizmem, dieta bogata w duże ilości cukru rafinowanego i mąki powoduje gwałtowne wahania cukru we krwi, czego skutkiem jest pojawienie się adrenaliny. Dziecko staje się drażliwe i nadpobudliwe.

Nadmiar cukru wpływa także na pojawienie się zaparć. Dieta zawierająca duże ilości cukru rafinowanego jest uboga w błonnik, który odpowiedzialny jest za pracę układu pokarmowego.

 

owoce

 

 

Czy twoje dziecko spożywa za dużo cukru?

 

Jeśli na większość poniższych pytań odpowiadasz twierdząco, duże prawdopodobieństwo, że Twoja pociecha spożywa nadmierne ilości cukru, mogące wpływać na nadpobudliwość u dziecka.

 

Czy twoje dziecko jada słodycze więcej niż raz dziennie?

Czy twoje dziecko spożywa dużo przekąsek, głównie ciastek i batonów?

Czy twoje dziecko grymasi przy jedzeniu, ale potem pożera deser?

Czy twoje dziecko jada słodkie śniadania – płatki śniadaniowe lub opiekane ciastka?

Czy zauważyłaś pogorszenie się zachowania twojego dziecka po spożyciu cukru np. po imprezie urodzinowej?

Czy twoje dziecko błaga o słodycze lub wpada we wściekłość, kiedy ich nie dostaje?

Czy twoje dziecko woli przekąski od normalnych dań?

Czy masz kapryśne, nadpobudliwe, drażliwe dziecko, które słabo się odżywia?

 

Aby ograniczyć ilość spożywanego cukru w diecie zacznij od tego, że przestaniesz kupować słodkie napoje i soki. Badania pokazują, że największa dawka cukru spożywanego w ciągu dnia bierze się ze słodkich napojów. Zamiast nich podaj dziecku wodę, herbatę bez cukru lub mleko (jeśli nie jest uczulone). Włączaj owoce do diety dziecka – mają one znacznie więcej substancji odżywczych niż soki czy nektary, jakie kupujemy w sklepie. Idealnym rozwiązaniem będą także soki ze świeżo wyciskanych owoców.

Wprowadź dietę bezcukrową na 2 tygodnie. Do końca drugiego tygodnia da się zaobserwować zachowanie dziecka po odstawieniu cukru. Jeśli po tym czasie nadal nie będzie pewności co do wpływu cukru na zachowanie dziecka, pozwól maluchowi na dużą dawkę smakołyków i obserwuj, co się stanie.

Samo zmniejszenie cukru w diecie dziecka nie daje takich informacji o przyczynach niepokojącego zachowania dziecka, jak dieta bezcukrowa. Zmiany w zachowaniu dziecka mogą nie być wystarczająco zauważalne, a to nie zmotywuje nas do kontynuowania zdrowych zmian w diecie.

Podawaj dziecku także zdrowe przekąski, które również będą cukrowe: masło orzechowe, chipsy jabłkowe, pieczone frytki, dipy fasolowe. Z wyjątkiem produktów z białej mąki, prawie wszystko czym zastąpisz cukier, zwiększy zawartość substancji odżywczych w diecie dziecka.

 

Dodaj Komentarz

comments